Ù…Ø+اÙظ ٠انسانیتﷺ .... Ø+اÙظ Ù…Ø+مد ادریس
نبی Ù…Ûربانﷺ پوری مخلوق Ú©Û’ لیے سراپا رØ+مت Ûیں۔ Ø§Ù“Ù¾Ø Ù†Û’ Ûر Ø°ÛŒ روØ+ Ú©Û’ Ø+قوق بیان Ùرمائے اور ان Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت Ú©Û’ لیے ایک جامع نظام روشناس کروایا۔ Ø§Ù“Ù¾Ø Ú©ÛŒ سیرت ظلم Ú©Û’ خاتمے اور عدل Ùˆ اØ+سان Ú©Û’ قیام کا بÛترین Ù†Ù…ÙˆÙ†Û ÛÛ’Û” Ø§Ù“Ù¾Ø Ú©ÛŒ صÙات کا ØªØ°Ú©Ø±Û Ø®ÙˆØ¯ Ø§Ù„Ù„Û Ø±Ø¨ العالمین Ù†Û’ قرآن میں Ø¬Ú¯Û Ø¬Ú¯Û Ùرمایا ÛÛ’Û” Ø³ÙˆØ±Û ØªÙˆØ¨Û Ú©Û’ آخر میں ارشاد باری ÛÛ’: ''دیکھو! تم لوگوں Ú©Û’ پاس ایک رسول آیا ÛÛ’ جو تم ÛÛŒ میں سے Ûے‘ تمÛارا نقصان میں پڑنا اس پر شاق Ûے‘ تمÛاری ÙلاØ+ کا ÙˆÛ Ø¯Ø§Ø¹ÛŒ Ûے‘ ایمان لانے والوں Ú©Û’ لیے ÙˆÛ Ø´Ùیق اور رØ+یم Ûے۔‘‘ Ø§Ù“Ù¾Ø Ø§Ù†Ø³Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ لیے رØ+یم Ùˆ Ø´Ùیق تھے۔ انسانی جان‘ مال اور عزت Ùˆ آبرو Ú©Û’ تØ+Ùظ Ú©Ùˆ Ø§Ù“Ù¾Ø Ù†Û’ یقینی بنایا۔ Ø§Ù„Ù„Û Ø±Ø¨ العالمین کا ارشاد ÛÛ’: ''جس کسی Ù†Û’ انسانی جان Ú©Ùˆ خون Ú©Û’ بدلے یا زمین میں Ùساد پھیلانے Ú©Û’ سوا کسی اور ÙˆØ¬Û Ø³Û’ قتل کیا‘ اس Ù†Û’ گویا تمام انسانوں Ú©Ùˆ قتل کردیا اور جس Ù†Û’ کسی ایک متنÙس Ú©Ùˆ زندگی بخشی‘ اس Ù†Û’ گویا تمام انسانوں Ú©Ùˆ زندگی بخش دی‘‘۔ ( Ø§Ù„Ù…Ø§Ø¦Ø¯Û Ûµ: Û³Û²)
رسول٠رØ+مت ï·º جب دنیا میں مبعوث Ûوئے تو نوع٠انسانی بØ+یثیت Ùمجموعی تباÛÛŒ Ú©Û’ دÛانے پر Ú©Ú¾Ú‘ÛŒ تھی۔ کسی انسان Ú©Ùˆ ناØ+Ù‚ قتل کر دینا‘ نا ØµØ±Ù Ø±ÙˆØ²Ù…Ø±Û Ú©Ø§ معمول تھا‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ú©Ø¦ÛŒ منچلوں Ú©Û’ نزدیک ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© Ù…Ø´ØºÙ„Û Ø¨Ù† گیا تھا۔ بسا اوقات اس انتÛائی قبیØ+ جرم Ú©Ùˆ Ú¯Ù†Ø§Û Ø³Ù…Ø¬Ú¾Ù†Û’ Ú©ÛŒ بجائے اسے بÛادری اور قوت٠بازو کا مصداق سمجھا جاتا تھا۔ دین ٠اسلام‘ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ سامنے سر جھکا دینے اور پوری انسانیت Ú©Û’ لیے سلامتی کا پیغام دینے کا Ù…ÙÛوم اپنے اندر رکھتا ÛÛ’Û” اسلام Ú©Û’ اندر تسلیم بھی ÛÛ’ اور سلامتی بھی۔ نبی اکرم ï·ºÙ†Û’ انسانی جان Ú©Ùˆ اس Ú©ÛŒ Ø+قیقی Ø+رمت عطا کی۔ Ø¢Ù¾Ø Ø¹ÛŒÙ† میدان٠جنگ میں بھی اپنے ساتھیوں Ú©Ùˆ اخلاق سے گری Ûوئی کسی Ø+رکت Ú©ÛŒ اجازت Ù†Û Ø¯ÛŒØªÛ’ تھے۔ انسانی جان Ú©ÛŒ Ø+رمت کا Ø+Ú©Ù… عام ÛÛ’Û” اس میں مسلمان اور کاÙر Ú©ÛŒ تخصیص Ù†Ûیں Ú©ÛŒ گئی۔ جس دین میں کاÙروں Ú©ÛŒ جان بھی Ù…Ø+رم Ùˆ Ù…Ø+ترم قرار دی گئی Ûے‘ اس میں ایک بندÛÙ” مومن Ú©ÛŒ جان Ú©Û’ درپے Ûونا اور اسے ناØ+Ù‚ موت Ú©Û’ گھاٹ اتارنا کتنا بڑا جرم Ûے‘ Ûر شخص بخوبی اس کا Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ù„Ú¯Ø§ سکتا ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا: ''رÛا ÙˆÛ Ø´Ø®Øµ جو کسی مومن Ú©Ùˆ جان بوجھ کر قتل کرے تو اس Ú©ÛŒ جزا جÛنم Ûے‘ جس میں ÙˆÛ ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø±ÛÛ’ گا۔ اÙس پر Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ غضب اور اس Ú©ÛŒ لعنت ÛÛ’ اور Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ اس Ú©Û’ لیے سخت عذاب Ù…Ûیا کر رکھا Ûے۔‘‘( النساء Û´:Û¹Û³)
نبی Ù…Ûربانﷺ ایک Ù…Ø±ØªØ¨Û Ø®Ø§Ù†Û Ú©Ø¹Ø¨Û Ú©Ø§ طوا٠کر رÛÛ’ تھے تو Ø¢Ù¾Ø Ù†Û’ Ø®Ø§Ù†Û Ú©Ø¹Ø¨Û Ú©Ùˆ خطاب کرتے Ûوئے Ùرمایا: ''اے Ø+رم٠پاک! تو کس قدر Ù¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ø§ÙˆØ± خوب صورت ÛÛ’ اور تیرے ماØ+ول میں کیسی پاکیزگی اور خوش بو رچی بسی Ûے‘ اس ذات Ú©ÛŒ قسم جس Ú©Û’ قبضÛÙ” قدرت میں میری جان Ûے‘ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ نزدیک ایک بندÛÙ” مومن Ú©Û’ خون Ú©ÛŒ Ø+رمت تیری Ø+رمت سے بھی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ûے‘‘۔ (ترمذی)
بندÛÙ” مومن کون ÛÛ’ØŸ ظاÛر ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ کا Ø+قیقی علم تو Ø§Ù„Ù„Û ÛÛŒ Ú©Û’ پاس ÛÛ’ جو انسان Ú©Û’ ظاÛر Ùˆ باطن Ú©Ùˆ پوری طرØ+ سے جانتا ÛÛ’Û” اسلام Ù†Û’ Ûمیں جو تعلیمات دی Ûیں‘ ان Ú©Û’ مطابق جو شخص Ù„ÙŽØ§Ø§Ù„Û Ø§Ù„Ù‘Ø§ Ø§Ù„Ù„Ù‘Ù°Û Ù…Ø+مد رسول Ø§Ù„Ù„Ù‘Ù°Û Ù¾Ú‘Ú¾ØªØ§ Ûے‘ ÙˆÛ Ø¯Ø§Ø¦Ø±ÛÙ” اسلام Ú©Û’ اندر ÛÛ’Û” اعمال میں کوتاÛÛŒ یا گناÛÙˆÚº میں مبتلا Ûوجانے سے ÙˆÛ Ùاسق Ùˆ Ùاجر اور Ú¯Ù†Ø§Û Ú¯Ø§Ø± ضرور Ûوجاتا Ûے‘ مگر کوئی Ú©Ù„Ù…Û Ú¯Ùˆâ€˜ جب تک ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ رکن٠اسلام اور بنیادی تعلیمات کا اعتقادی انکار Ù†Û Ú©Ø±Ø¯Û’â€˜ اسے مسلمان ÛÛŒ شمار کیا جائے گا۔ اسلامی نقطÛÙ” نظر سے کسی بھی شخص Ú©Ùˆ اس بات Ú©ÛŒ اجازت Ù†Ûیں دی جاسکتی Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ دوسرے شخص Ú©Ùˆ اس Ú©Û’ کسی Ú¯Ù†Ø§Û ÛŒØ§ بد عملی Ú©ÛŒ بنیاد پر قتل کرڈالے۔ اس کا مطلب ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… میں بد عملیوں اور گناÛÙˆÚº پر کوئی سزا ÛÛ’ ÛÛŒ Ù†Ûیں۔ یقینا اسلام میں ایک جامع نظام٠قانون اور Ø+دود Ùˆ تعزیرات Ú©Û’ ضوابط موجود Ûیں۔ جرائم پر سزا ضرور ملتی ÛÛ’ ‘لیکن اس Ú©Û’ لیے بھی ایک منضبط عدالتی Ùˆ قانونی طریق٠کار اور اس Ú©ÛŒ تنÙیذ Ú©Û’ لیے بھی پورا ایک سسٹم مطلوب ÛÛ’Û”
کوئی Ùرد یا چند اÙراد اپنے طور پر لوگوں Ú©Ùˆ اس بنیاد پر قتل کرنے کا کوئی جواز Ù†Ûیں رکھتے Ú©Û Ø§Ù† Ú©Û’ نزدیک ÙˆÛ Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒ شریعت Ùˆ Ø+دود Ú©ÛŒ پابندی Ù†Ûیں کر رÛے‘ اگر اس بات Ú©ÛŒ اجازت دے دی جائے تو ایک طر٠اÙرا تÙری اور طوائ٠الملوکی پھیل جائے Ú¯ÛŒ اور دوسری جانب اس سے اصلاØ+ Ú©ÛŒ بجائے بگاڑ پیدا Ûوگا اور انصا٠کے بجائے لاتعداد بے Ú¯Ù†Ø§Û Ù„ÙˆÚ¯ بھی ظلم Ú©ÛŒ بھینٹ Ú†Ú‘Ú¾ جائیں Ú¯Û’Û” نبی Ù…ÛØ±Ø¨Ø§Ù†Ø Ù†Û’ اپنے گردونواØ+ Ú©Û’ مناÙقین Ú©Û’ بارے میں بھی اس اصول Ú©Ùˆ ÛÙ…ÛŒØ´Û Ù…Ù„Ø+وظ رکھا Ú©Û Ú†ÙˆÙ†Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… کا دم بھرتے Ûیں‘ اس لیے ظاÛری صورت٠Ø+ال Ú©Û’ مطابق ‘ان Ú©Û’ متعلق ÙÛŒØµÙ„Û Ú©ÛŒØ§ جائے گا۔ ان Ú©Û’ باطن کا Ø+ال خود Ø§Ù„Ù„Û Ù‚ÛŒØ§Ù…Øª Ú©Ùˆ کھول کر رکھ دے گا۔ اگر Ù…Ø+ض اپنے علم Ú©ÛŒ بنیاد پر کسی شخص کا خون گرانا جائز Ûوتا تو سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ø³ کا Ø+Ù‚ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ نبی Ú©Ùˆ Ûوتا‘ جن کا علم Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ عطا Ú©Ø±Ø¯Û Ø§ÙˆØ± باقی تمام مخلوق سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªÚ¾Ø§ ‘مگر Ø¢Ù¾Ø Ù†Û’ تو ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø§ÛŒØ³Û’ مطالبات پر Ú©Û Ù…Ù†Ø§Ùقین Ú©ÛŒ گردنیں کاٹ دی جائیں‘ اپنے صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ùˆ سختی سے منع Ùرمادیا۔
لوگ سمجھتے Ûیں Ú©Û Ù…ÛŒØ¯Ø§Ù†Ù Ø¬Ù†Ú¯ میں Ûر طرØ+ Ú©ÛŒ آزادی مل جاتی ÛÛ’ ‘مگر اسلام Ù†Û’ تو میدان٠جنگ میں بھی انسانی جان Ú©ÛŒ Ø+رمت Ú©Û’ بارے میں اپنی Ø+دود Ùˆ قیود Ú©Û’ باب میں کوئی نرمی Ù†Ûیں کی۔ قرآن مجید میں Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ ارشاد ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø¨ مجاÛدین جÛاد Ú©Û’ لیے Ù†Ú©Ù„ Ú©Ú¾Ú‘Û’ ÛÙˆÚº تو جو شخص بھی انÛیں سلام Ú©ÛÛ’ اور خود Ú©Ùˆ مسلمان ظاÛر کرے‘ اسے ÛŒÛ Ù†Û Ú©Ûیں Ú©Û ØªÙ… مسلمان Ù†Ûیں ÛÙˆ (Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û Ø+الت ٠جنگ میں تو لوگ دھوکے Ú©Û’ لیے بھی اسلام کا Ù„Ø¨Ø§Ø¯Û Ø§ÙˆÚ‘Ú¾ سکتے Ûیں)Û” قرآن مجید Ú©ÛŒ Ù…Ù†Ø¯Ø±Ø¬Û Ø°ÛŒÙ„ آیت میں اس مضمون Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ پوری شرØ+ Ùˆ بسط Ú©Û’ ساتھ یوں بیان ÙرمایاÛÛ’: ''اے لوگو جو ایمان لائے Ûو‘ جب تم Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº جÛاد Ú©Û’ لیے نکلو تو دوست دشمن میں تمیز کرو اور جو تمÛاری طر٠سلام سے تقدیم کرے اÙسے Ùوراً Ù†Û Ú©ÛÛ Ø¯Ùˆ Ú©Û ØªÙˆ مومن Ù†Ûیں Ûے‘ اگر تم دنیوی ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ú†Ø§Ûتے ÛÙˆ تو Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ پاس تمÛارے لیے بÛت سے اموال٠غنیمت Ûیں۔ آخر اسی Ø+الت میں تم خود بھی تو اس سے Ù¾ÛÙ„Û’ مبتلا Ø±Û Ú†Ú©Û’ Ûو‘ پھر Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ تم پر اØ+سان کیا‘ Ù„Ûٰذا تØ+قیق سے کام لو‘ جو Ú©Ú†Ú¾ تم کرتے ÛÙˆ Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø³ سے باخبر ÛÛ’Û” ‘‘ (النساء Û´:Û¹Û´)
نبی اکرم ï·ºÚ©Û’ Ù…Ø+بوب صØ+ابی Ø+ضرت Ø§Ø³Ø§Ù…Û Ø¨Ù† زیدؓ ایک جنگ میں بنو عوال اور بنو Ø«Ø¹Ù„Ø¨Û Ú©Û’ مقابلے پر Ù„Ú‘ رÛÛ’ تھے۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ دشمن Ú©Û’ ایک شخص Ú©Ùˆ قتل کرنے Ú©Û’ لیے تلوار اٹھائی تو بے Ø³Ø§Ø®ØªÛ Ø§Ø³ Ù†Û’ Ú©Ù„Ù…Û Ù„Ø§ Ø§Ù„Û Ø§Ù„Ø§ Ø§Ù„Ù„Û Ù¾Ú‘Ú¾ لیا۔ Ø+ضرت اسامÛØ“ Ù†Û’ دل میں سوچا Ú©Û ÛŒÛ Ù…Ø+ض جان بچانے Ú©Û’ لیے Ú©Ù„Ù…Û Ù¾Ú‘Ú¾ رÛا Ûے‘ اس لیے اپنا Ûاتھ روکنے Ú©Û’ بجائے اس شخص کا سر قلم کر دیا۔ جب صØ+Ø§Ø¨Û Ø§Ø³ جنگ سے واپس پلٹے تو انÛÙˆÚº Ù†Û’ آنØ+ضورﷺ Ú©ÛŒ خدمت میں اس ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ú©Ø§ ØªØ°Ú©Ø±Û Ú©ÛŒØ§Û” Ø¢Ù¾Ø Ù†Û’ Ø+ضرت اسامÛØ“ Ú©Ùˆ بلا بھیجا اور ان سے بازپرس کی۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ عرض کیا Ú©Û Ø§Û’ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ Ø±Ø³ÙˆÙ„Ø ! اس شخص Ù†Û’ Ù…Ø+ض جان بچانے Ú©Û’ لیے Ú©Ù„Ù…Û Ù¾Ú‘Ú¾ لیا تھا۔ Ø¢Ù¾Ø Ú©Ø§ Ú†ÛØ±Û Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú© سرخ Ûوگیا اور Ø+ضرت اسامÛØ“ سے ساری Ù…Ø+بت Ú©Û’ باوجود Ø¢Ù¾Ø Ù†Û’ غصے سے Ùرمایا: الَا ھَلْ شَقَّقْتَ قَلْبَÛÙ— Ùَتَعْلَم٠صَادÙÙ‚ÙŒ Ú¾ÙÙˆÙŽ اَمْ کَاذÙبٌ۔ یعنی کیا تم Ù†Û’ اس کا دل چیر کر دیکھا اور معلوم کر لیا Ú©Û ÙˆÛ Ø³Ú†Ø§ ÛÛ’ یا جھوٹا۔‘‘ Ø+ضرت اسامÛØ“ خود بیان کرتے تھے Ú©Û Ù…Ø¬Ú¾Û’ اس ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ú©Û’ بعد اس قدر رنج Ûوا Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ù†Û’ سوچا: ''اے کاش! میں آج سے Ù¾ÛÙ„Û’ مسلمان Ù†Û Ûوا Ûوتا اور آج ÛÛŒ اسلام میں داخل Ûوتا اور ÙˆÛ Ø¬Ø±Ù… مجھ سے سرزد Ù†Û Ûوا Ûوتا۔‘‘ اس ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ú©Ùˆ ابن٠سعد Ù†Û’ اپنی طبقات میں بیان کیا ÛÛ’Û”
جس طرØ+ Ø+الت٠جنگ میں غلط ÙÛÙ…ÛŒ Ú©ÛŒ بنیاد پر اس طرØ+ Ú©Û’ Ú©Ú†Ú¾ واقعات Ûوئے‘ اسی طرØ+ صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… Ù†Û’ عین میدان٠جنگ میں بعض اتنی ارÙع Ùˆ بلند مثالیں قائم کیں Ú©Û Ø¬Ù† Ú©ÛŒ نظیر پوری تاریخ میں Ú©Ûیں Ù†Ûیں ملتی۔ Ø+ضرت علی بن ابی طالبؓ Ú©Û’ متعلق سیرت نگاروں Ù†Û’ لکھا ÛÛ’ Ú©Û Ù…ÛŒØ¯Ø§Ù†Ù Ø¬Ù†Ú¯ میں انÛÙˆÚº Ù†Û’ ایک کاÙر Ú©Ùˆ بمشکل قابو کیا اور جب اس کا گلا کاٹنے Ú©Û’ لیے اس Ú©ÛŒ چھاتی پر بیٹھے تو اس Ù†Û’ بے بس Ûونے Ú©Û’ باوجود اظÛار٠نÙرت Ú©Û’ لیے آپؓ Ú©Û’ Ú†Ûرے پر تھوک دیا۔ اس پر انÛÙˆÚº Ù†Û’ قتل کرنے Ú©Û’ بجائے اسے Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دیا۔ اس Ù†Û’ تعجب سے پوچھا Ú©Û Ø§Ø³Û’ کیوں چھوڑا گیا ÛÛ’ تو Ùرمایا: ''میں Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº جنگ Ù„Ú‘ رÛا تھا۔ جب تو Ù†Û’ میرے Ú†Ûرے پر تھوکا تو مجھے ذاتی طور پر ØºØµÛ Ø¢ÛŒØ§Û” غصے Ú©ÛŒ اس Ø+الت میں اگر میں تجھے قتل کر دیتا تو ÛŒÛ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº قتال Ù†Û Ûوتا‘‘۔ نبی Ø§Ú©Ø±Ù…Ø Ú©Û’ لائے Ûوئے دین Ú©ÛŒ تعلیمات‘ Ø¢Ù¾Ø Ú©Ø§ اپنا طرز٠عمل اور اس Ú©ÛŒ روشنی میں اپنے ساتھیوں Ú©ÛŒ تربیت انسانی جان Ú©ÛŒ Ø+رمت Ú©Ùˆ یقینی بنانے کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø¨Ù† گئی۔ Ûر امتی Ú©Û’ لیے اتباع٠سنت لازمی ÛÛ’ اور اسی پر نجات٠اخروی منØ+صر ÛÛ’Û”